Chłopcy, podobnie jak dziewczyny, również nie uwzględniają wszystkich możliwości myśląc o swoim przyszłym zawodzie. Potrzebują, aby pomagać im w podejmowaniu decyzji i rozmawiać z nimi o przyszłości z takiej perspektywy, jaka nie przychodziła im dotąd do głowy - dotyczącej ich zainteresowań, zdolności, aspiracji edukacyjnych i życiowych, potencjału intelektualnego.
Szkoły zastanawiają się, jak zorganizować czas dla chłopców, kiedy ich koleżanki uczestniczą w akcji Dziewczyny na politechniki!. Można zachęcać instytucje i organizacje do wspierania wyborów różnorodnych zawodów oraz rozwijania wśród młodych mężczyzn kompetencji społecznych. Podpowiadamy, jaką formę zajęć można zaproponować szkole:
- Zorganizujcie badanie swoich predyspozycji zawodowych połączone ze spotkaniem z osobą zajmującą się doradztwem w tym zakresie
- Przygotujcie dyskusję na temat tego, dlaczego chłopcy rzadko biorą pod uwagę, że mogliby pracować w zawodach sfeminizowanych takich jak: pielęgniarz, stomatolog, farmaceuta, bibliotekarz itp. Zastanówcie się, jak mogliby się w nich odnaleźć i jakimi wykazać umiejętnościami.
- Zorganizujcie dla chłopców wizytę w interesującej, nowoczesnej firmie, poinformujcie o możliwości odbycia tam praktyk/ zaproście młodego pracownika takiej firmy do szkoły na spotkanie.
- Przygotujcie rozmowę, jak pokazywane są w szkolnych podręcznikach role kobiet i mężczyzn – jak często mężczyźni opiekują się innymi ludźmi albo gotują obiady, a dziewczynki z ich mamami w tym czasie kleją model samolotu? Zastanówcie się, dlaczego tak jest.
- Zaproście do szkoły psychologa albo socjologa, który specjalizuje się w takiej dziedzinie jak „Gender” czy „Kultura a płeć”, który w przystępny sposób opowie o tradycyjnym traktowaniu każdej płci i o tym, co by się stało, gdyby te role odwrócić.
- Przygotujcie referat na podstawie wybranej książki (np. „Jak wychowywać chłopców”), który potem wspólnie omówicie.