• Patronują

PATRONAT

Uczelnie

Politechnika Morska w Szczecinie
Politechnika Częstochowska
Politechnika Łódzka
Politechnika Krakowska
Politechnika Poznańska
Politechnika Śląska
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych
Politechnika Koszalińska
Politechnika Wrocławska
Uniwersytet Gdański - Wydział Matematyki Fizyki i Informatyki
Uniwersytet Warszawski Wydział Fizyki

Partnerzy technologiczni


Partner merytoryczny

Partner strategiczny

Jeszcze do czwartku badaczki i badacze mogą zgłosić swój udział w słynnym FameLabie - rozpoczęła się druga polska edycja konkursu skierowanego do badaczy i badaczek związanych z naukami ścisłymi, przyrodniczymi, medycznymi, rolniczymi i technicznymi.

FameLab – konkurs, w którym naukowcy mają za zadanie w jak najbardziej atrakcyjny i zrozumiały opowiedzieć jury i publiczności o swojej pracy - odbywa się już w 24 krajach z 5 kontynentów. Popularyzacja nauki ma bezpośredni wpływ na pozyskiwanie funduszy i grantów na finansowanie prac badawczych. Naukowcy coraz częściej muszą być doskonałymi mówcami i mówczyniami, potrafiącymi wytłumaczyć osobom nie związanym ze światem nauki potrzebę przeprowadzania długotrwałych i czasem kosztownych badań. Każdy, kto jest gotowy na takie wyzwanie może przygotować prezentację i wysłać zgłoszenie - organizatorzy czekają do 31 stycznia. Więcej informacji znajduje się na stronie www.famelab.org.pl

od lewej: Monika Koperska (zwyciężczyni FameLab 2012), dr Tomasz Perkowski (wiceprezes Fundacji na rzecz Nauki Polskiej), Andreas Biehler (prezes BMW Group Polska), Andy Williams (dyrektor British Council Poland), Irena Cieślińska (zastępca dyrektora Centrum Nauki Kopernik)
fot. Adam Kozak, Centrum Nauki Kopernik

Kampania Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych! rusza po raz kolejny z nową energią i raportem „Kobiety na politechnikach 2025”

Rusza 18. edycja kampanii Dziewczyny na politechniki! oraz 16. edycja Dziewczyny do ścisłych! – projektów zainicjowanych przez Konferencję Rektorów Polskich Uczelni Technicznych oraz Fundację Edukacyjną Perspektywy. Również w tym roku kampanii towarzyszy premiera raportu „Kobiety na politechnikach 2025”, który został opracowany przez Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) oraz Fundację Edukacyjną Perspektywy. Raport dostarcza najświeższych i najbardziej kompleksowych danych o udziale kobiet w kształceniu technicznym i ścisłym w Polsce – pokazując zarówno postępy, jak i wyzwania, przed którymi nadal stoimy.

Więcej…

Rusza kampania Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych!

Rusza 18 edycja kampanii Dziewczyny na politechniki! oraz 16 edycja Dziewczyny do ścisłych! – projektów zainicjowanych przez Konferencję Rektorów Polskich Uczelni Technicznych oraz Fundację Edukacyjną Perspektywy. W tym roku kampanii towarzyszy premiera raportu „Kobiety na politechnikach 2025”, który został opracowany przez Fundację Edukacyjną Perspektywy i Ośrodek Przetwarzania Informacji – PIB i zostanie opublikowany 7 maja br. Dostarcza on najświeższych i najbardziej kompleksowych danych o udziale kobiet w kształceniu technicznym i ścisłym w Polsce – pokazując zarówno postępy, jak i wyzwania, przed którymi nadal stoimy.

Więcej…

Dziewczyny na politechniki! oraz Dziewczyny do ścisłych! na Perspektywy Women in Tech Summit 2023

Za nami Perspektywy Women in Tech Summit 2023 a na nim - po raz pierwszy! - strefa specjalna kampanii Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych! Przy współpracy 4 partnerów technologicznych, 16 uczelni technicznych i uniwersyteckich wydziałów ścisłych stworzyliśmy przestrzeń edukacyjno-rozrywkową (nie tylko!) dla dziewczyn.

Więcej…

Wokół akcji

Idea

Kampania Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych! to pionierski i zarazem największy projekt promujący kierunki techniczne, inżynierskie i ścisłe wśród młodych kobiet w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Idea projektu narodziła się w roku 2006. Od tamtego czasu popularność uczelni technicznych wśród uczennic szkół ponadpodstawowych znacznie wzrosła.

Dziewczyny na politechniki! i jej „młodsza siostra” – Dziewczyny do ścisłych! zainicjowane przez Konferencję Rektorów Polskich Uczelni Technicznych i Fundację Edukacyjną Perspektywy, za najważniejszy cel stawiają sobie przełamywanie stereotypów w myśleniu i zachęcanie uczennic szkół ponadpodstawowych do podejmowania studiów technicznych i ścisłych. Nauka i technologia potrzebują kobiet. Szczególnie teraz, kiedy kultura innowacji ma coraz większe znaczenie i w tym kierunku zmierza Europa i Polska. Innowacja jest konieczna dla budowania społeczeństwa i gospodarki opartych o wiedzę i ukierunkowanych na globalną konkurencyjność. Udział kobiet w tym procesie jest jednym z kluczowych warunków jego powodzenia. Absolwentki kierunków technicznych i ścisłych muszą mieć swój wkład w tworzenie nowych rozwiązań w obszarze naukowo-technologicznym, bo ich potencjał i kreatywność są istotne dla innowacyjności kraju.

Głównymi elementami Kampanii są:

•  Wydarzenia Dziewczyny na politechniki! w ramach Dni Otwartych na uczelniach technicznych oraz wydarzenia Dziewczyny do ścisłych! podczas Dni Otwartych na wydziałach ścisłych uniwersytetów

Pracowniczki firm technologicznych, pracowniczki uczelni, wykładowczynie, ale także studentki i absolwentki spotykają się z uczennicami, aby opowiedzieć im o swojej ścieżce kariery i zawodowych fascynacjach. Zapraszają dziewczyny do zwiedzania laboratoriów, organizują dla nich warsztaty, wykłady i pokazy, sesje speed mentoringowe – dają szansę dotknięcia tego, nad czym się pracuje na kierunkach technicznych i ścisłych.

•  Lekcje inspiracyjne dla maturzystek

Ambasadorki z uczelni/wydziałów i firm partnerskich odwiedzają szkoły ponadpodstawowe, w których opowiadają uczennicom i uczniom dlaczego studia techniczne i ścisłe są właśnie dla nich.

•  Strefa Dziewczyny na politechniki! - podczas Perspektywy Women in Tech Summit 2023

Kampania Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych! będzie obecna na największej konferencji dla kobiet w technologiach w Europie. Strefa pełna warsztatów, prezentacji, gier i konkursów współtworzona przez uczelnie i partnerów technologicznych, bo przecież nauka i biznes muszą iść w parze!

•  Dni Dziewczyny na politechniki! w siedzibach firm technologicznych

Uczestniczki akcji będą miały również okazję odwiedzić siedziby partnerskich firm technologicznych podczas specjalnych spotkań, na których poznają kobiety pracujące w branży - role models. Dowiedzą się czym zajmuje się firma, jak się w niej pracuje, jakie są możliwe ścieżki kariery, na jakie stanowiska prowadzą rekrutację i wiele wiele innych.

•  Kampania medialna

Ogólnopolska Kampania Informacyjna w social media mająca na celu nagłośnienie wyżej wymienionych działań i zwiększenie świadomości na temat małej ilości kobiet na kierunkach technicznych. Jej kulminacyjnym momentem będzie odsłonięcie Muralu 20 kwietnia 2023!

Organizatorzy