• Patronują

PATRONAT

Uczelnie

Politechnika Morska w Szczecinie
Politechnika Łódzka
Politechnika Krakowska
Politechnika Poznańska
Politechnika Śląska
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych
Politechnika Koszalińska
Politechnika Wrocławska
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach - Wydział Informatyki i Komunikacji
Uniwersytet Gdański - Wydział Matematyki Fizyki i Informatyki
Uniwersytet Warszawski Wydział Fizyki
Uniwersytet Wrocławski Wydział Matematyki i Informatyki

Partnerzy technologiczni

Partner merytoryczny

Fundacja Edukacyjna Perspektywy przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej na grupie dziewiętnastu polskich publicznych uczelni technicznych. Badanie to dotyczyło ogólnego udziału kobiet w liczbie studentów, a także stopnia sfeminizowania konkretnych wydziałów.

Na uczelniach technicznych w całej Polsce około 34% ogólnej liczby studentów to kobiety. Na kierunkach typowo technicznych jest to już jednak tylko kilka procent – na przykład na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej kobiety stanowią 2,4% studentów, na Wydziale Elektrycznym Politechniki Śląskiej kobiety stanowią 2,5% studentów, na Wydziale Mechanicznym Politechniki Radomskiej zaś 3%. Istnieją wydziały, na których kobiet nie ma wcale, jak na przykład Wydział Optoelektroniki, Wojskowej Akademii Technicznej. Najmniej dynamiczny przyrost liczby studentek można zaobserwować na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej, gdzie liczba studentek wzrosła z 63 do 69 osób nadal jednak stanowią one zaledwie 2% ogólnej liczby studentów. Podobnie przedstawia się sytuacja na Wydziale Elektrycznym Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego gdzie niezmiennie od roku akademickiego 2009/2010 kobiety stanowią 4% ogólnej liczby studentów.

Ogólna tendencja na wydziałach o najmniejszej liczbie kobiet jest jednak rosnąca. Doskonałym przykładem jest Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie gdzie w roku akademickim 2010/2011 udział kobiet w liczbie osób rozpoczynających studia wzrósł z 5% (44 osoby) do 7% (83 osoby).

Na uczelniach biorących udział w akcji Dziewczyny na politechniki!, w roku akademickim 2010/2011 odnotowano średni przyrost udziału kobiet w ogólnej liczbie studentów równy 2% (3 502 osoby). Politechniki, które nie uczestniczyły w projekcie, odnotowały trzykrotnie mniejszy wzrost liczby studentek, wynoszący w sumie 941 osób.

Rośnie też liczba studentek przyjętych na pierwszy rok studiów – uczelnie biorące udział w akcji odnotowały średni wzrost  o 2 %, jednak wśród nich są uczelnie, gdzie wynik ten jest dużo wyższy, np. Politechnika Częstochowska (8%), co cieszy zwłaszcza, że wzrost ten dotyczy wydziałów stricte technicznych jak np .Wydział Inżynierii Mechanicznej i Informatyki (6%) czy Wydział Budownictwa, (5%). Widoczny wzrost liczby studentek pierwszego roku odnotowały też Politechnika Warszawska (3%) oraz Politechnika Koszalińska (3%). Na wspomnianej Politechnice Koszalińskiej, wzrost liczby studentek pierwszego roku dla wydziałów typowo technicznych był znacznie wyższy i wyniósł średnio 15%. Na tak wysoką średnią składa się Instytut Mechatroniki, Nanotechnologii i Techniki Próżniowej (14%).

W niektórych przypadkach, nieznaczny spadek udziału dziewczyn w ogólnej liczbie studentów pierwszego roku, wszystkich kierunków, nie wyklucza znacznego ich wzrostu na kierunkach typowo technicznych. Na Politechnice Opolskiej odnotowano spadek ogólnej liczby studentek o 1%, przy jednoczesnym jej wzroście na wydziałach typowo technicznych (5%). Doskonałym przykładem jest tu Wydział Mechaniczny, gdzie liczba ta wzrosła aż o 9% (z 64 do 107 dziewcząt).

W skali ogólnokrajowej, na wydziałach stricte technicznych można zauważyć wzrost liczby studentek pierwszego roku. Wynosi ona obecnie 18 007, czyli o ponad o 2% (1 764 osób) więcej niż w roku poprzednim. Największym odsetkiem studentek, w tej kategorii, mogą się pochwalić między innymi Politechnika Koszalińska (37%), Politechnika Częstochowska (31%) oraz Politechnika Świętokrzyska (30%).

Dodatni przyrost udziału kobiet w liczbie osób rozpoczynających studia doktoranckie, w porównaniu z rokiem akademickim 2009/2010 odnotowano m.in. na Politechnice Radomskiej(19%) czy Politechnice Opolskiej (15%).

Warto przedstawić dane liczbowe, obrazujące wzrost udziału kobiet wśród wszystkich studentów, na przestrzeni ostatnich lat. W roku akademickim 2007/2008, kiedy po raz pierwszy organizowana była akcja Dziewczyny na politechniki!, na politechnikach studiowało 98 293 kobiet. Po dwóch edycjach akcji, w roku akademickim 2009/2010, było ich już 104 558. Po ostatniej edycji akcji, w roku akademickim 2010/2011 – na politechnikach jest 108 534 co oznacza 3 976 kobiet więcej w stosunku do roku poprzedniego. W ciągu trzech ostatnich lat ogólna liczba studentek na polskich uczelniach technicznych wzrosła o 10 241.

Mimo tak pozytywnych wyników, nie osiadamy na laurach. Wciąż zastanawia fakt, że na dziewiętnaście uczelni, na których przeprowadzone zostały badania liczebności kobiet, tylko na jednej, Politechnice Częstochowskiej stanowisko rektora w kadencji 2008-2012, obejmuje kobieta. Ponadto kobiety stanowią zaledwie 6%(4 z 65 osób) liczby prorektorów uczelni technicznych oraz jedynie 8% (13 ze 154 osób) liczby dziekanów tychże. Najwyższy udział kobiet we władzach ma Politechnika Opolska, gdzie połowa prorektorów to kobiety oraz Politechnika Białostocka gdzie 1/3 dziekanów to kobiety.

Raport 2012

Procentowy udział kobiet przyjętych na pierwszy rok studiów w latach 2009 i 2010

Udział studentek na wydziałach technicznych i "humanizujących" w roku akademickim 2010/2011

Udział kobiet w ogólnej liczbie doktorantów na publicznych uczelniach technicznych w roku akademickim 2010/2011

Przyrost liczby studentek I roku w roku akademickim 2010/2011 w porównaniu z rokiem 2009/2010

Udział studentek w ogólnej liczbie studentów uczelni technicznych w roku akademickim 2010/2011

Udział kobiet w ogólnej liczbie osób, które rozpoczęły studia doktoranckie na publicznych uczelniach technicznych w roku akademickim 2010/2011

Udział kobiet w ogólnej liczbie studentów w latach 2009-2011

Dziewczyny na politechniki! oraz Dziewczyny do ścisłych! na Perspektywy Women in Tech Summit 2023

Za nami Perspektywy Women in Tech Summit 2023 a na nim - po raz pierwszy! - strefa specjalna kampanii Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych! Przy współpracy 4 partnerów technologicznych, 16 uczelni technicznych i uniwersyteckich wydziałów ścisłych stworzyliśmy przestrzeń edukacyjno-rozrywkową (nie tylko!) dla dziewczyn.

Więcej…

Dni otwarte

Tegoroczna kampania “Dziewczyny na politechniki!” i “Dziewczyny do ścisłych!” rozpoczęła się w marcu zupełnie nowa formułą - działliśmy globalnie i lokalnie, angażowalismy uczelniane społeczności oraz gigantów technologicznych, by wspólnie odwiedzać szkoły i na żywo - podczas lekcji inspiracyjnych i warsztatów - spotykać się z kandydatkami i kandydatami na wyższe uczelnie techniczne.

Więcej…

Wielkie odsłonięcie MURALU Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych!

W tym roku celebrujemy w Perspektywy Women in Tech 15-lecie ogólnopolskiej kampanii Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych! Odsłonięcie muralu połączyliśmy z konferencją prasową i prezentacją najnowszego raportu "KOBIETY NA POLITECHNIKACH 2023", który Perspektywy Women in Tech przygotowały we współpracy z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji - PIB i dr Anną Knapińską.

Więcej…

Wokół akcji

Idea

Kampania Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych! to pionierski i zarazem największy projekt promujący kierunki techniczne, inżynierskie i ścisłe wśród młodych kobiet w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Idea projektu narodziła się w roku 2006. Od tamtego czasu popularność uczelni technicznych wśród uczennic szkół ponadpodstawowych znacznie wzrosła.

Dziewczyny na politechniki! i jej „młodsza siostra” – Dziewczyny do ścisłych! zainicjowane przez Konferencję Rektorów Polskich Uczelni Technicznych i Fundację Edukacyjną Perspektywy, za najważniejszy cel stawiają sobie przełamywanie stereotypów w myśleniu i zachęcanie uczennic szkół ponadpodstawowych do podejmowania studiów technicznych i ścisłych. Nauka i technologia potrzebują kobiet. Szczególnie teraz, kiedy kultura innowacji ma coraz większe znaczenie i w tym kierunku zmierza Europa i Polska. Innowacja jest konieczna dla budowania społeczeństwa i gospodarki opartych o wiedzę i ukierunkowanych na globalną konkurencyjność. Udział kobiet w tym procesie jest jednym z kluczowych warunków jego powodzenia. Absolwentki kierunków technicznych i ścisłych muszą mieć swój wkład w tworzenie nowych rozwiązań w obszarze naukowo-technologicznym, bo ich potencjał i kreatywność są istotne dla innowacyjności kraju.

Głównymi elementami Kampanii są:

•  Wydarzenia Dziewczyny na politechniki! w ramach Dni Otwartych na uczelniach technicznych oraz wydarzenia Dziewczyny do ścisłych! podczas Dni Otwartych na wydziałach ścisłych uniwersytetów

Pracowniczki firm technologicznych, pracowniczki uczelni, wykładowczynie, ale także studentki i absolwentki spotykają się z uczennicami, aby opowiedzieć im o swojej ścieżce kariery i zawodowych fascynacjach. Zapraszają dziewczyny do zwiedzania laboratoriów, organizują dla nich warsztaty, wykłady i pokazy, sesje speed mentoringowe – dają szansę dotknięcia tego, nad czym się pracuje na kierunkach technicznych i ścisłych.

•  Lekcje inspiracyjne dla maturzystek

Ambasadorki z uczelni/wydziałów i firm partnerskich odwiedzają szkoły ponadpodstawowe, w których opowiadają uczennicom i uczniom dlaczego studia techniczne i ścisłe są właśnie dla nich.

•  Strefa Dziewczyny na politechniki! - podczas Perspektywy Women in Tech Summit 2023

Kampania Dziewczyny na politechniki! i Dziewczyny do ścisłych! będzie obecna na największej konferencji dla kobiet w technologiach w Europie. Strefa pełna warsztatów, prezentacji, gier i konkursów współtworzona przez uczelnie i partnerów technologicznych, bo przecież nauka i biznes muszą iść w parze!

•  Dni Dziewczyny na politechniki! w siedzibach firm technologicznych

Uczestniczki akcji będą miały również okazję odwiedzić siedziby partnerskich firm technologicznych podczas specjalnych spotkań, na których poznają kobiety pracujące w branży - role models. Dowiedzą się czym zajmuje się firma, jak się w niej pracuje, jakie są możliwe ścieżki kariery, na jakie stanowiska prowadzą rekrutację i wiele wiele innych.

•  Kampania medialna

Ogólnopolska Kampania Informacyjna w social media mająca na celu nagłośnienie wyżej wymienionych działań i zwiększenie świadomości na temat małej ilości kobiet na kierunkach technicznych. Jej kulminacyjnym momentem będzie odsłonięcie Muralu 20 kwietnia 2023!

Organizatorzy